Blogi

Takaisin

The Days kiertueella Iso-Britanniassa: Lakeside Arts, Nottingham 21.-22.4.2022

“ I found the performance an unusually moving and beautiful piece of creative art, building subtly from perhaps small beginnings to an intensely emotional experience.

So, again, thank you for generously and sympathetically including me in the team that evening… and congratulations on creating such a ”night to remember”. “  (Gerard Sounders 24.4.2022)

Lue myös: Osa 1: The Days kiertueella Iso-Britanniassa: MANCHESTER – WE ARE HERE – WE DID IT!

Lakeside Artsissa vierainamme tanssivat Tricia, Gerard, Sarah ja Frank! Kahden näytöksen periodi samassa paikassa antoi meille mahdollisuuden kutsua neljä paikallista osallistumaan esitykseemme. Kummatkin vierailijaparit myös näkivät katsojina teoksen, oman esityksensä lisäksi.

Sanat yllä ovat Gerardin mietteitä kokemuksessa.

Vedämme siis joka paikkakunnalla paikallisille workshopin, jossa opetamme The Days -teoksen perustehtävänantoja. Vierailijat pääsevat tutustumaan niin nykytanssin perusteisiin, painon-, ajan- ja tilankäyttöön sekän pohtimaan tanssitaidetta ja esiintyjyyttä. Lakesidessa järjestetyssä workshopissa pohdimme miten tulla liikutetuksi tai liikuttaa toista poikkeavat liikekokemuksina toisistaan, mutta kuinka kumpikin kokemus avaa tietä parempaan itsetuntemukseen, läheisyyteen, ehkä jopa muuttaa minäkuvaa.

Pohdimme myös mitä näkeminen on? Mitä näemme, kun katsomme toista ihmistä? Saammeko me ylipäätään elämässä katsoa toista tarkasti? Ja miten The Days lempeällä tavalla antaa luvan ja myös eettisen ja kunnioittavan tilan ja suostumuksen katsoa toista ihmistä kauniisti. The Days myös kutsuu yleisön tilaan, jossa se ei välttämättä pääse piiloon mustaksi massaksi, vaan tulee itsekin piirin muotoisessa katsomossa katsotuksi taustalla.

Lakeside Arts järjesti ensimmäisen esityksen jälkeen yleisökeskustelun, jossa yleisö muun muassa oli kovin kiinnostunut kuulemaan teoksen improvisatorisesta luonteesta. Hetkessä syntyvät esitykset ovat kuulemma harvinaisuus englantilaisen nykytanssinkentällä tai niitä on haastavaa tilata etabloituneuiden teattereiden ohjelmistoon. Vaikka The Days on lähes kokonaan improvistoitu, perustuu se kuitenkin tarkalle dramaturgiselle kaarelle, jonka sisällä hetkessä syntyvä koreografia toteutuu. The Daysin kesto pysyy samana illasta toiseen ja tietyt kulut ovat muuttumattomia. Yleisö pohti myös kosketuksen merkitystä ihmiselämässä, kuinka The Days teos veti juuri mukaansa kosketuksella, kuinka jokaisen meidän kineettinen empatia vetää puoleensa ja muistuttaa kosketuksen kaipauksesta.

Yleisökeskustelussa eräs katsoja avasi kauniilla tavalla kokemuksiaan. Hän koki teoksen intiimiyden ja inhimillisyyden lisäksi tilan/katsomoratkaisun olevan ikään kuin halaus. Todella. Esiintyjien ympärille rakennettu katsomoneliö on kuin halaus esiintyjille, jossa kokea yleisön läheisyys, katseet ja energia.

Joka tapauksessa Nottinghamin esitykset olivat maagisia. Yleisö ei esitysten jälkeen edes halunnut poistua salista, vaan halusi jäädä esityksen jälkeen meidän kaikkien kanssa vielä sinne!

Lakeside Artsin johtaja  Shona Powell totesi: “ I would not like to break the magic sphere now by entering to the “real” world!” 

Jo tässä vaiheessa kiertuetta muistamme ja havaitsemme taas, kuinka hurja prosessi on tutustua nopeasti uusiin ihmisiin, opastaa heitä parhaansa mukaan pieni hetki kohti esiintymisen haastetta ja sanoa sitten: kiitos, hei hei. Kaikki kuitenkin antautuvat rohkeasti esitykselle ja paljastavat jotakin itsestään yleisön edessä.


Tässä blogissa me The Days Project – Maria Nurmela, Ville Oinonen, Theo Clinkard ja Janne Teivainen –  kuvaamme tuokioita ja kokemuksia varsin poikkeuksellisella yhdeksän esityksen kiertueellamme huhti-toukokuussa 2022 Iso-Britanniassa!