Uutiset

Takaisin

Syyskausi paketissa – ensi-iltoja ja vapaan kentän juhlaa!

Syyskaudella päästiin vihdoin taas näyttämöiden pariin ja moni LTA:n tukema teos sai ensi-iltansa tai uusintaensi-iltansa. Lisäksi koko Turun taiteen vapaa kenttä sai iloita, kun Huoneiden kirja pokkasi esittävien taiteiden valtionpalkinnon. Kysyimme taiteilijoilta, mitkä fiilikset ovat nyt.

Huoneiden kirja

Useita LTA:n jäseniä oli mukana suuressa, immersiivisessä Huoneiden Kirja -teoksessa. Syksyllä saimme vielä juhlia, kun teos pokasi esittävien taiteiden valtionpalkinnon.

Aluekeskuspalkalla työskennelleen Henna-Maria Hanhinevan mietteistä teoksen parissa elokuussa voit lukea täällä.

”Huoneiden kirja oli huikea, intensiivinen ja samalla unenomainen kokemus, jollaisessa en koskaan ennen ole ollut mukana. Minulle merkityksellistä oli saada toteuttaa omaa taiteellista visiotani huonesuunnittelijana ja esiintyjänä samalla herkistyen toisille huoneille ja talolle kokonaisena taideteoksena. Yhdessä tekemällä saimme aikaan jotain valtavan hienoa ja ainutkertaista. Koen, että juureni ovat nyt kasvaneet syvemmälle Turun taiteilijoiden yhteisössä.” Henna-Maria Hanhineva kertoo

Tanssitaiteilija Riikka Kosolan konseptoima Huone 45. Takkahuone, jossa on maalattia heräsi eloon Satu Hakamäen esiintymisessä.

Huoneiden kirja -teoksessa Huone 45 oli meren ja maan, kylmän ja kuuman alueen, vastakohtien maailma. Kuva: Jesper Dolgov

”Huoneiden kirja oli ja on kuin monen helmen luoma helminauha, jossa jokaisen huoneen teoksellisuus sai tulla esiin, samalla hienovaraisesti kokonaisuutta rakentaen. Kokemus oli laadultaan ja määrältään upeaa taiteellista osaamista, yhteistyötä, ja vapautta ajassa, jossa taiteen tekeminen on ollut rajoitetumpaa kuin koskaan.” Riikka Kosola kertoo

”Koronarajoitusten keskellä teoksen ja taiteilijoitten volyymi tuntui uskomattomalta. Se lataus ja värähtely, mitä talossa ja sen ympäristössä leijui, oli ihmeellistä.” Satu Hakamäki kiteyttää ajatuksiaan teoksen päättymisen jälkeen.

 

Falling Through The Disappearing Light

Lokakuussa ensi-iltansa sai tanssitaiteilija Maria Nurmelan Falling Through The Disappearing Light Rettigin vanhassa tupakkatehtaassa. Nurmelan viidelle tanssijalle koreografioima teos sai inspiraationsa H.C Andersenin tunnetusta sadusta Pieni Tulitikkutyttö (1845). Työryhmän haastattelun pääset katsomaan täältä.


Falling Through The Disappearing Light, kuva: Vesa Loikas

”Joskus taiteen parissa tapahtuu magiikkaa ja ihmiset venyvät yllättäviin taajuuksiin, aika pysähtyy tai jää johonkin “aikalukkoon” ja yhdellä sekunnilla asiat ratkeavat kuin itsestään – näin kävi meille.” Maria Nurmela kertoo työryhmänsä kanssa työskentelystä

Falling Through The Disappearing Light, löyhästi suomennettuna He putosivat läpi katoavan valon on nykytanssiteos viidelle tanssijalle. Kansainvälinen työryhmä koostui taiteillijoista niin  Suomesta, Saksasta, Uudesta-Seelannista kuin Australiasta.

”Olen ikionnellinen, että pystyimme toteuttamaan tämän hankkeen ja siitä kehkeytyi näin koskettava teos, jonka kuusi esitystä seitsemästä myytiin loppuun ja joka kosketti monia kaupunkilaisia, jopa kauempaakin.”  Nurmela kertoo

 

Mareld – Jokaisella valolla on tarinansa

Marraskuussa vihdoin uusintaensi-iltansa sai Mareld – Jokaisella valolla on tarinansa, kun teoksen yhdeksän lisäesitystä siirtyivät tammikuulta 2021 marraskuulle.

Valosuunnittelija Vespa Laineen vetämän työryhmän teoksen keskiössä oli panssarisiimalevä
(Alexandrium ostenfeldii), joka on 77 miljoonaa vuotta vanha mikro-organismi. Monitaiteisessa teoksessa panssarisiimalevää käsiteltiin sekä konkreettisesti näyttämöllä että projisointien ja musiikin kautta. Teoksen äänisuunnittelija Markus Heino oli kääntänyt levästä saatua tutkimusdataa musiikiksi ja näyttämöllä tanssijat Ilona Salonen ja Timo Tamminen ovat vuorovaikutuksessa pimeässä hohtavan levän kanssa.

”Oli ilo todeta että esitys jälleen kiinnosti: kuukautta ennen teatterin lippukassasta kyseltiin saisimmeko lisäpaikkoja esitykseen, sillä 94% lipuista oli myyty. Pääsimmekin esittämään täysille katsomoille! Nykytanssiesitysten elinkaari on usein lyhyt. Ekologisin esitys on kuitenkin se, jota esitetään paljon.”

”Voimme kait olla ylpeitä, että ”leväspektaakkelia” on esitetty jo huikeat 26 kertaa. VIeläkin rannalle jäi katsojia, mutta katsotaan nyt, vieläkö panssarisiimalevät palaavat näyttämölle.” Vespa Laine kiteyttää

Mareld – Jokaisella valolla on tarinansa Turun kaupunginteatterin Sopukassa. Kuva: Samuel Salminen

”Teosprosessissa ja toteutuksessa on otettu tärkeitä asioita huomioon, mm. tieteen ja ja taiteen välinen yhteistyö, lipputulojen suuntaaminen luonnon hyväksi (metsän ostoon) ja kaikessa mukana kulkeva ekologinen ajattelu. Mareldissa on päässyt monin tavoin haastamaan itseään taiteentekijänä ja esiintyjänä. Lisäksi on ollut ilo jakaa lava- ja leväaikaa teoksen toisen ihmisesiintyjän, Timo Tammisen kanssa.”  Tanssitaiteilija Ilona Salonen summaa.

Esityksen lipunmyyntitulot lahjoitettiin luonnonsuojeluun.

Mareld on valittu elokuussa 2022 Kanadassa pidettävään World Stage Design -tapahtumaan esiintymään.

 

Ilona Salonen: Of Life, Chaos and Stuff

Joulukuussa nähtiin vielä Ilona Salosen ensimmäinen kokopitkä sooloteos Of Life, Chaos and Stuff Barker-teatterissa.

”Teosprosessissa kiinnostavinta oli haastaa itseäni taiteentekijänä ja esiintyjänä: puhuin kirjoittamaani tekstiä, lauloin ja leikin erilaisilla elementeillä sisällöllisesti ja visuaalisesti. 
Matka oli intensiivinen, sillä olin päävastuussa monella osa-alueella. Onneksi kuitenkin ympärilläni oli taitavia muita tekijöitä, joiden avulla teoksesta tuli ehyt.

Olen iloinen, että sain esiintyä vielä Barkerin tunnelmallisessa tilassa ennen sen muuttoa Kivipainoon ja että niin moni katsoja ehti joulun alla paikalle.” Ilona Salonen kiteyttää

Ilona Salonen, Of Life, Chaos and Stuff. Kuva: Frans Rinne

Tunnelmia Ilona Salosen Of Life, Chaos and Stuff -teoksesta mahdollista nähdä Vallaton KUMOUS -tapahtumassa