Uutiset

Takaisin

Aluekeskuspalkalla Anna Torkkel uuden sooloteoksen Ray of light parissa

Tavoitimme aluekeskuspalkalla työskentelevän tanssitaiteilija Anna Torkkelin keväisestä Pariisista.

Torkkel työskentelee aluekeskuksen myöntämällä palkalla toukokuussa uuden sooloteoksen Ray of light parissa. Prosessin yhtenä välietappina Torkkel valmistaa esityksen kuvataiteilija Hertta Kiiskin kokoamaan paikkasidonnaiseen AVANTGARDEN -ryhmänäyttelyyn Turun Nuottarannan puutarhaan toukokuussa 2021. Lopullisessa muodossaan teos kantaesitetään vuonna 2022.

 

  • Anna Torkkelin Ray of light Nuottarannassa viisi kertaa 22.-30.5.2021 (loppuunvarattu). Mikäli koronarajoitukset sallivat, katsomopaikkoja tulee lisää. Esityksen kesto noin 20 minuuttia.
  • Ray of light kantaesitys suunnitelmissa syyskaudelle 2022. 

 

Hei Anna, mitä keväiseen Pariisiin kuuluu?

Pariisissa on kevät aika ihanassa vaiheessa! Ihmiset oleilevat ulkona ja kadulla tulee vastaan syreenin tuoksua, upeita tulppaaneja, unikkoja ja muita kukkia. Rakennusten ja paikkojen kantama historia ja aika on kiehtovaa, ja välillä tuntuu kuin kävelisi valtavassa ulkoilmamuseossa. Toki suuressa kaupungissa kohtaa myös synkkiä asioita ja esimerkiksi kodittomien ihmisten määrä on pysäyttävä. Vallitsevan pandemian takia isot museot ja nähtävyydet ovat toistaiseksi suljettuina, mutta gallerioihin pääsee ajanvarauksella. Kahvilat, ravintolat ja suurin osa kaupoista on myös kiinni, mutta ilmeisesti kuun loppua kohti tai viimeistään kesäkuussa niitä pyritään hiljalleen taas avaamaan. Täällä on vielä joka päivä klo 19 alkava ulkonaliikkumiskielto, jonka noudattaminen ei kylläkään näyttäydy kovin säntilliseltä tai pilkuntarkalta. Minua ei ainakaan toistaiseksi nämä koronatoimet ole häirinneet – olen ollut aika kiireinen työn kanssa ja itselle ihan vaan käveleskely keväisen Pariisin kaduilla on riittänyt 🙂

Kerro hieman itsestäsi

Olen työskennellyt uuden tanssin ja esitystaiteen kentällä yli kaksiḱymmentä vuotta. Koreografin ammatin lisäksi toimin useissa muissa rooleissa. Työskentelen jatkuvasti tanssijana, esiintyjänä ja kanssatekijänä eri työryhmissä ja kollegoideni produktioissa. Viime vuosina olen työskennellyt paljon muun muassa Hanna Ahdin, Mira Kauton, Anna Maria Häkkisen, Anna Mustosen, Maija Mustosen ja Masi Tiitan kanssa. Perustin Ehkä-tuotannon yhdessä Tashi Iwaokan kanssa Amsterdamissa 2004, ja vuonna 2009 Ehkä avasi nykytaidetila Kutomon Turkuun. Ehkä-tuotannon kuratointivastaavana ja Ehkä ry:n puheenjohtajana vastuullani on esimerkiksi neuvottelu-, suunnittelu- ja kehitystyötä. Lisäksi työskentelen myös tanssinopettajana. Kaikessa mitä teen minulle on olennaista, että työympäristö on sensitiivinen ja tasa-arvoinen. Haluan, että jokaisella työhön osallistuvalla on oma äänensä.

Taiteellinen työni kietoutuu musiikkiin tanssimiseen. Sooloteoksestani Heart piece (2012) lähtien olen kehittänyt praktiikkaa, joka tukee tanssijan antautumista musiikille sekä luopumista musiikista vaikuttuneen itsen ja liikkeen arvottamisesta. Minulle on tärkeää ihmeellisyyden taju, eli ihmeellisen näkeminen ja tiedostaminen olemassaolossa ja elämisessä. Näen tanssin ajattomana inhimillisenä toimintana, joka on samanaikaisesti arkista ja mystistä. Ajattelen tanssin olemuksellisena asiana, joka on meissä kaikissa. Viimeaikaisissa teoksissani olen työskennellyt läsnäolon, sallivuuden, pehmeyden, rakkauden, kauneuden, luottamisen ja vapauden parissa.

Minkälaisen työn parissa työskentelet aluekeskuspalkalla?

Aluekeskuksen myöntämällä tuella työskentelen nyt toukokuussa uuden sooloteokseni Ray of light parissa. Toimin teoksen koollekutsujana, koreografina ja tanssijana. Työskentelen yhdessä äänisuunnittelija Biitsin, eli Heidi ja Kaino Wennerstrandin, visuaalinen suunnittelija Piia Rinteen ja skenografi-valosuunnittelija Kristian Palmun kanssa. Lisäksi työryhmässä on keskusteluapuna tanssitaiteilija Mira Kautto. Viime vuonna aloittamani työ on päässyt aktiivisemmin käyntiin tämän vuoden alussa. Prosessin yhtenä välietappina valmistamme esityksen kuvataiteilija Hertta Kiiskin kokoamaan paikkasidonnaiseen AVANTGARDEN-ryhmänäyttelyyn Turun Nuottarannan puutarhassa toukokuussa 2021. Lopullisessa muodossaan teos kantaesitetään vuonna 2022.

Ray of light teoksella haluan kuljettaa praktiikkaani kohti fantasiaa, leikkiä ja kuvaa, ja kysyä, mitä ne voisivat tarkoittaa työni yhteydessä. Tässä työssä minua kiinnostaa häilyvyyden, häivyttämisen ja muodonmuutoksen teemat, sekä sulautuminen ja piiloutuminen. Minua inspiroi esimerkiksi ajatus asusta, joka peittää kehon muodon ja piilottaa esiintyjän yksilöllisyyden ja identiteetin vahvistaen samalla liikettä ja tanssin tapahtumaa. Ajattelen, että Ray of light on hetkellinen ja määrittelemätön näky, pilkahdus, joka elää hetken, ehkä valaisee, ja häviää sitten. Teoksessa tanssini yhtyy Piian haptiseen visuaalisuuteen ja Biitsin löydetyistä ja itse tuotetuista äänimaisemista koostuvaan sävellykseen. Työryhmään kuuluva Kristian Palmu on mukana teoksen prosessissa sen myöhemmässä vaiheessa.

Kerro hieman työskentelystäsi Pariisissa ja työskentelystäsi teoksen parissa

Täällä Pariisissa työskentelen nyt kahden kuukauden ajan Cité internationale des artsin residenssissä Seinen rannalla. Työskentelyssäni keskityn ensisijaisesti Ray of light -soolon työstämiseen. Tätä kirjoittaessa on vajaat kaksi viikkoa siihen, että näytän soolosta ensimmäisen version Turun Nuottarannassa. Nuottarannan esitysten jälkeen minulla on paljon uutta tietoa siitä, miten työstämäni asiat toteutuvat esitystilanteessa ja miten ne otetaan vastaan. Suunnitelmanani on, että kesäkuussa voin rauhassa reflektoida noita kokemuksia ja jatkaa teoksen työstämistä edelleen.

Lisäksi haaveena on aloittaa jotain uutta kollegani Masi Tiitan kanssa, joka on myös täällä residenssissä. Viime viikolla työskentelimme joitain päiviä Pariisin Romainvillessä sijaitsevassa Fondation Fimincossa, missä näytimme yhteisen teoksemme vuodelta 2016.

Kerro esityksestäsi Nuottarannassa

Turun Satavassa sijaitseva Nuottaranta on ainutlaatuinen paikka, joka ei ole ennen ollut yleisölle avoinna. Helatorstaina avautuva AVANTGARDEN-näyttely, jossa olen mukana, on Nuottarannan ensimmäinen yleisölle avoin tapahtuma. Näyttelyn muita taiteilijoita ovat Marjatta Holma, Hertta Kiiski, Ida Lehtonen, Anneli Nygren, Eeva-Maija Pulkkinen, Viivi Saikkonen, Sauli Sirviö ja Antti Turkko. Puutarha ja huvila ovat edesmenneen taidekeräilijä Jaakko Lindbergin elämäntyö, ja uusi omistaja perhe Kiviluoto, haluaa avata paikan myös muiden nähtäväksi.

Valmistan työryhmäni kanssa Ray of light -teoksen puutarhassa sijaitsevalle, katetulle uima-altaalle. Halusin tehdä esityksen ulkoilmaan, jotta sen voisi nähdä myös koronarajoitusten puitteissa. Nuottarannan puutarha on viehättävä työympäristö, ja koen, että työstämämme asiat asettuvat ulkoilmassa toisenlaiseen kulmaan kuin näyttämöllä. Kolmelta sivulta aidattu uima-allas luo esitykselle intiimin, rajatun tilan, johon valo siivilöityy kauniisti sammalen ja lehtien peittämän katoksen läpi.

Ray of light nähdään näyttelyssä yhteensä viisi kertaa välillä 22.-30.5.2021.Tällä hetkellä esitykset ovat kaikki loppuunvarattuja, mutta mikäli koronarajoitukset sallivat, niin katsomopaikkoja tulee lisää. Esityksen kesto on n 20 minuuttia.

Mitä mieltä olet aluekeskuspalkalla työskentelystä?

Taiteilijalle tai työryhmälle suoraan suunnattu palkkatuki on mielestäni erittäin toimiva ja tarpeellinen Läntisen tanssin aluekeskuksen toimintamuoto. Lyhyelläkin palkkajaksolla aluekeskus voi mahdollistaa taiteilijalle merkittäviä asioita kuten esimerkiksi teoksen sovittamisen kiertueen esitystilaan tai vanhan teoksen lämmittämisen keikalle. Mielestäni olisi tärkeää, että aluekeskuspalkkaa voitaisiin jatkossakin myöntää joustavasti monenlaisiin tarkoituksiin ja eri kestoisiin työskentelyjaksoihin. Itselleni on tänä keväänä ollut ratkaisevaa, että minulle myönnettyä tukea oli mahdollista pilkkoa työryhmälle ja siten edesauttaa prosessini etenemistä.

Soolo esitetään ilmeisesti lopullisessa muodossaan 2022, kerrotko siitä jotain lisää?

Kyllä, suunnitelmana on, että sooloteokseni Ray of light kantaesitys on syyskaudella 2022. Tällä hetkellä ajatukseni ovat aika lailla tulevassa Nuottarannan esityksessä, sen hahmottamisessa ja järjestämisessä. Erotuksena tähän tulevaan paikkasidonnaiseen esitykseen voin kertoa, että vuonna 2022 teos nähdään sisätilassa ja enemmän näyttämötilan kaltaisessa paikassa. Seuraavassa työstövaiheessa mukana on myös työryhmän valosuunnittelija ja skenografi Kristian. Työryhmän kanssa työskentelyn jatko ja kesto riippuu paljolti mahdollisen rahoituksen määrästä. Ajatuksena on ollut jatkaa työskentelyä yhdessä vielä tämän vuoden puolella tai viimeistään ensi vuoden alkupuolella.

Lue lisää: